Antidepresiva zdarma

Jste často otrávení, nenaložení nebo smutní? Máte den na prd? Děti ,,zlobí”, nic se nedaří, nic vás nebaví? Nejraději byste se na všechno vykašlali a někam si zalezli? Znáte ten pocit, kdy NIC není dost dobré? Upřímně, já tedy občas ještě ano! A nejsem v tom rozhodně sama.

Za poslední dobu jsem potkala několik mých známých, kteří buď sami nebo někdo z jejich okolí berou antidepresiva. Překvapilo mě, kolik lidí s nimi ,,běhá” po světě. Lékaři je prý předepisují jako na běžícím páse.

Proč ale baštit antidepresiva, když existuje snadná pomoc?

Před pár lety, na jedné z koučovacích hodin jsme se s mou koučkou dostaly k sepisování vděčností. Úkol zněl: každý večer napsat alespoň tři dobré věci za které jsem vděčná, za které mohu poděkovat sobě nebo někomu jinému. Tři věci které mě ten daný den potěšily, udělaly mi radost.

Už během několika málo dní se moje nálada výrazně zlepšila

Od té doby si poměrně pravidelně večer zapisuju svoje radosti a vděčnosti. Zkrátka cokoli, co je spojeno s pozitivními emocemi. Zcela záměrně se zaměřuji na hromadění pozitivních emocí .-). Doslova si v nich lebedím. A funguje to! Dlouhodobě a navíc ještě bez vedlejších účinků! No, řekněte, není to skvělé?

Pozitivníček, jak tomu říkám, si vedu už bez mála čtyři roky :-). Na začátku jsem používala úplně obyčejný notýsek formátu A6. Teď už si ale vybírám nějaký parádnější, aby mi dělal radost sám o sobě… Mám slabost pro pěkné sešity a bločky.

Naučila jsem to i moje kluky. Zatím si to nepíšou, jen večer zrekapitulujeme den a zeptám se jich na jednu, dvě pěkné věci, které ten den zažili. Mají to moc rádi.

Jak a proč to funguje

Mám ráda, když vím, jak věci fungují a tak jsem trochu Googlila a zjistila jsem, že tuto metodu můžeme najít hned pod několika názvy: pozitivní deníček, deník vděčnosti nebo flow lístek. Ať už tomu říkáme jakkoli, jde v podstatě o zaměření naší pozornosti na pozitivní emoce. Náš mozek je od přírody uzpůsoben spíše k vyhledávání rizik a negativních informací (umožňovalo nám to v dávných dobách přežití). Musíme mu tedy trochu POMOCI a nasměrovat ho pozitivně. Má totiž tendenci podle aktuální nálady hodnotit celý život. Tedy mám-li dobrou náladu, život je dobrý a samozřejmě i naopak.

Také jsem zjistila, že v roce 2009 dostal americký psycholog Martin Selingman za úkol snížit v americké armádě počet sebevražd plynoucích z depresí. Tamní prostředí vyhodnotil jako vysoce stresující a vojákům doporučil vedení „pozitivního deníčku”. Situace se velmi výrazně zlepšila. Pomohl tak zachránit nejeden lidský život.

Jak tedy psát

Je to úplně jedno, pište jak je libo, hlavně pište. Každý den tři pozitivní věci. Doporučení zní: pište situaci/událost i konkrétní pozitivní pocit (radost, úleva, vděčnost…). Přidejte také hodnocení na stupnici 1-10. Jedna je minimum, deset maximum.

Jeden den vynecháte? No a co! Pokračujte další den, nic se neděje!

Jak to působí na mě

Naprosto úžasně. Moje nálada je dlouhodobě výrazně lepší než před čtyřmi lety. Lépe si všímám těch „dobrých” a  pozitivních věcí ve svém životě. Všímám a cením si i zdánlivých maličkostí. Dokážu i moje děti upřímně pochválit za drobnosti. Samozřejmě  ale netvrdím, že každý den je super! To rozhodně není. Mám i dny zamračené, ale bez mého poztivníčku by byly možná ještě zamračenější. Kdo ví?

Co říct na závěr?

Vezměte si notýsek a tužku a začněte už dneska večer :-). Napište si už dnes tři pozitivní věci, které jste zažili.

V komentářích se těším na vaše pokroky. :-)

Dobrou náladu!

Efektivitou posedlá spokojená žena, matka čtyř úžasných synů, manželka a specialistka na Laskavý time management pro ženy a management domácnosti. Můj příběh si můžete přečíst tady
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů