Také máte kolem sebe rodiče, kteří se pyšní tím, že jejich děti ani chvilku nezahálí? Každý den ze školy na kroužky. Dáváme děti na různé výkonnostní a vzdělávací kroužky, aby náhodou nebyly pozadu, a jen málo je necháváme jen tak si hrát…
„Každé dítě je umělec. Problém je zůstat umělcem, když vyroste.“ Pablo Picasso
Moderní výzkumy lidského mozku ukazují, že činnost rukou je úzce propojena s činností našeho mozku. Mozek se vyvíjí v souvislosti se vším, co děláme po nějakou dobu.
Italští výzkumníci dokázali, že již po 20 minutách brnkání na klavír došlo u pokusných osob k neuronálním změnám. Poté, co dvanáct osob, které předtím neprošly žádným hudebním vzděláním, trénovalo po dobu deseti dnů vždy po 35 min obouručnou hru na klávesovém nástroji, vytvořila se nová synapse (propojení) mezi jejich pravou a levou mozkovou hemisférou. Díky tomu se praváci stali šikovnější při používání levé ruky a naopak. Obě strany jejich mozku pak pracovaly mnohem lépe.
Rukodělné činnosti tedy velmi prospívají vývoji, i když se mohou zdát na první pohled neužitečné, zastaralé.
„Pravým znakem inteligence nejsou vědomosti, ale představivost.“ Albert Einstein
Odborníci tvrdí, že do 5 ti let věku se utváří 50% všech nervových spojení (synapsí) v mozku! Neznamená to učit se, učit se, učit se. Jde především o rozmanitost nabídky kvalitních činností, které dětem předkládáme.
Obchody jsou plné hotových a důmyslných jednoúčelových hraček, knihkupectví přetékají pestrobarevnými knihami, kde obal razantně vítězí nad obsahem. Nejrůznější multimediální hry provází dnes děti již od útlého věku. Tohle vše jen podporuje, výchovu ke konzumu. Děti jsou dnes často unuděné, nepohyblivé, stávají se z nich jen pasivní diváci a konzumenti. Ale kde zůstala tvořivost, představivost a kreativita?
Způsobů jak rozvíjet kreativitu je celá řada. Od vymýšlení příběhů přes hledání slovních přesmyček, vymýšlení nejrůznějších jmen pro plyšáky nebo panenky, až po tvořivé výtvarné techniky nebo jednoduché hudební a divadelní improvizace. Osobně s dětmi moc ráda pozoruji mraky na obloze a hledáme v nich různá zvířátka, tvary a obrazce. Je to jedna z našich nejoblíbenějších her.
Úplně obyčejná slovní kopaná zabaví a rozvíjí. A nebo taková hra na asociace je také výborným prostředkem k rozvoji dětí. A pocvičíme se i my dospělí :-). Jak se hraje? Podobně jako známá slovní kopaná, jen s tím rozdílem, že další slovo nezačíná na poslední písmeno slova předchozího, ale navazuje na něj významově nebo logicky. Hra nenáročná, ale zábavná a u dětí oblíbená.
Skvělých, jednoduchých a rozvíjejících her najdeme celou řadu.
Úžasnou příležitostí pro zvýšení kreativity dětí je hra s ,,nehotovými” hračkami. Vždyť z obyčejného klacíku je dnes pejsek, zítra auto s velkým nákladem. Neříkám, že máte mít doma jen klacíky, to ne. I když pár se jich dětem vždycky hodí…
„Nulová rozmanitost zabíjí tvořivost.“ Jonas Ridderstrale
Skvělým pomocníkem při rozvoji tvořivosti jsou také stavebnice. Krásný příklad smysluplné nehotové rozvíjející hračky, která se mění dle momentálních potřeb dítěte je například geniálně jednoduchá a na první pohled obyčejná dřevěná stavebnice Kapla. Postavíte z ní ledacos. Nevěříte?
Příště se budeme věnovat výtvarným činnostem.