Jak motivovat děti ke čtení

Jak to mají vaše děti se čtením? Baví je to a čtou rády nebo to je spíš nutnost? Možná někdy tiše závidíte kamarádce, která nemůže své dítě odtrhnout od knížky? Víme, že čtení rozšiřuje slovní zásobu, podporuje fantazii, zvětšuje rozhled. V neposlední radě je čtení nezbytné pro úspěšné studium. Jak na to, aby i vaše děti získaly lepší vztah ke čtení?

Některé děti čtou rády

Můj syn ve svých deseti letech prohlásil knížku Tobiáš Lolness za nejlepší dárek k Vánocům. Měl ji celou přečtenou asi za dva týdny, moc si to pochvaloval. Kdo knížku zná, ví, že je to asi 10cm bichle, celých 616 stránek. Ondra ji už od té doby četl několikrát. Pro něj vždy hledám knížku co nejtlustší, ale na Lolnesse žádná nemá. Ondra je ale výjimka, čte z mých děti od malička nejraději. Ostatní tři syny musíme ke čtení motivovat a tady jsou má doporučení a postřehy.

Nedávno jsem zjistila, že děti na gymnáziu by měly číst rychlostí xx slov za minutu. A takového výkonu určitě nedosáhnou, dokud si nevybudují kladný vztah ke čtení. Nicméně i když vaše dítě nezamýšlí jít na gympl i tak je čtení nesmírně důležité. Pojďme se podívat na to, jak dítě ke čtení motivovat.

Jak dítě ke čtení motivovat

Nezbytný je určitě vlastní příklad. Pokud vás dítě vidí často s knížku v ruce, je určitě více pravděpodobné, že to bude zkoušet taky. Samotný příklad ale většinou nestačí. Je potřeba začít už v ranném dětství. Hodně dětem čtěme, třeba večer před spaním každý den jednu kapitolu.

Důležitý je samotný výběr knížky, kterou dítěti nabízíme a velmi pomáhá chuti ke čtení.

Jak vybrat knížku – obecně

  • vybíráme knížky s ohledem na věk a zájmy dítěte – zájmy dělají své, využijme toho,
  • vybíráme knížky kvalitní obsahově i provedením.

Jak vybírat knížky pro mladší školní děti (1.-3. Třída)

  • knihy s většími písmeny, která jsou dobře čitelná,
  • knihy s pěknými obrázky,
  • dobře se čtou knížky, které už dítě zná a má je rádo.

Tady moc komiksové knížky nedoporučuju. Obrázky hodně rozptyluji pozornost a navíc nepodporují fantazii dítěte, ale samozřejmě je to také varianta.

U nás byly oblíbené například Puk a duha, Příběhy skřítka Puka a Skřítek Kořínek od našeho oblíbeného autora Jakoba Streita. Tam nejsou zrovna velká písmena, ale knížky mají děti moc oblíbené, tak byla motivace. Dále třeba dětská knížka s názvem Jak si hrají zvířátka, nebo O třech stromech – útlá knížečka, rychle se přečte a je to  moc pěkný a poučný příběh, vydalo Karmelitánské nakladatelství.  Oblíbená je také O Mráčkovi – útlá knížka s pěknými ilustracemi a příběh také stojí za přečtení. Naší nejoblíbenější z dětství je O statečném štěňátku.

Jak vybírat knížky pro děti starší (cca od 3. Třídy)

  • určitě se řídíme zájmem dítěte,
  • knížky spíše slabší, aby neodradily už od pohledu,
  • knížky s řídce psanými textem – hustě psaný text nemotivovaného čtenáře spíše odradí,
  • knížky s hlavním hrdinou podobného věku, jako je naše dítě – řeší podobně situace, dítě se lépe dokáže vžít do role hrdiny a knihu čte se zaujetím,
  • knížky  interaktivní, kde mají děti na závěr kapitoly vyřešit nějaký úkol. Tyto knížky také podporuji čtenářské porozumění a zapamatování si čteného,
  • knížky s otevřeným koncem,
  • komiks je určitě vhodně řešení, mám k němu sice výhrady, viz výše, ale lépe číst komiks než nečíst nic
  • knížky o několika dílech. Když ,,chytne” první, máte vyhráno!

Kluci mají rádi vesmír, tak u nás je hodně oblíbený  Jirkův tajný klíč k vesmíru, všechny dily Deníku malého Poseroutky. Z interaktivních pak třeba Putování Rudolfínskou Prahou nebo poslední hit Destrukční deník, to ale není tak moc knížka na čtení, ale musím uznat, že měla obrovský úspěch.

Jak s dětmi číst

Určitě není dobře mít čtení jako trest nebo nějakou hrozbu a nepříjemnou povinnost. Vždycky jsem se snažila dětem čtení zpříjemnit. No, ne vždy se mi to povedlo na 100 %.

  • ve čtení se s dítětem střídejte – JAK, to záleží na situaci. Mně se osvědčilo buď já odstavec, ty odstavec nebo já čtu, a ty přečteš první a poslední odstavec. Možností je spousta,
  • do čtení pokud možno děti nenuťte, ale motivujte,
  • čtěte, když je dítě čerstvé a není unavené, výkon není nic moc a tedy pocit ze čtení moc nepovzbudí,
  • osvědčila se nám i záložka, kterou si ukazuje na řádek, který právě čte,
  • před čtením se nám osvědčilo udělat pár cvičení na zrakovou diferenciaci (najdi rozdíly)

Na závěr malé shrnutí

  • hodně dětem čtěteod ranného věku (pamatujte, začíná to už obrázkovýma knížkama…),
  • zaveďte pravidelně čtení před spaním, děti si na to rychle zvyknou a je to pro ně pak pěkný rituál,
  • správný výběr knížky viz výše v článku,
  • choďte s dětmi do knihovny – každý měsíc pak přečtete alespoň tu jednu půjčenou knížku,
  • jděte příkladem,
  • střídejte se s dětmi ve čtení a netlačte na pilu,
  • některé děti si rády vedou svůj čtenářský deník, tak je v tom podpořte,
  • pokud má dítě opravdu velký odpor ke čtení, je dobře zjistit proč. Mnohdy je to jen nedostatek praxe a nebo nevhodný výběr knížky. Zkoušejte, nevzdávejte to, určitě se najde knížka, která se bude líbit. Nechuť může ale být způsobenaněčím závažnějším. Dítě třeba špatně vidí nebo se může jednat o grafomotorickou poruchu. Čím dřív to zjistíme, tím líp

No a čtení můžeme moc pěkně doplnit audio knihami. Proč jsou dobré a podle čeho je vybírat, na to se podíváme příště.

A než bude další článek na světě (na blogu), napište mi do komentářů své tipy na vaše oblíbené knížky, ať je z čeho vybírat. a máte-li něco, co se vám osvědčilo, sem s tím!

Užijte si čas společného čtení!

Efektivitou posedlá spokojená žena, matka čtyř úžasných synů, manželka a specialistka na Laskavý time management pro ženy a management domácnosti. Můj příběh si můžete přečíst tady
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů